Rólam

Szegeden születtem, ott jártam egyetemre angol és filozófia szakokon. Az angol szakkal együtt elvégeztem - ekkor még teljesen zavartalanul - a gender szakirányt is. Noha tizenéves korom óta érdekeltek a nőjogi kérdések - elsőként Naomi Wolf A szépség kultusza c. könyve tett rám nagy hatást tizenhat évesen - a feminizmusom az egyetem alatt, részben tanulmányaim hatására artikulálódott. Tanulmányaimat PhD hallgatóként folytattam, ebben a minőségben az Angol-Amerikai Intézet, majd a Könyvtár- és Humán Információs Tanszék oktatója voltam. Irodalom kurzusokat tartottam, a fantasztikum műfajait és ezek gendervonatkozásait kutattam. Az utóbbi években témát váltottam és a magyar feminizmustörténet területén publikáltam, többek közt a Feministák Egyesülete szegedi fiókjának történetéről.

Mindig is fontosnak tartottam, hogy a tevékenységem ne az egyetem falai közé korlátozódjon. 2006-tól látogattam a mára megszűnt Tűsarok feminista fórumot, ott megismerkedtem - többek közt - Mihala Boglárkával és Máthé E. Judit "Mamikával", akikkel 2009 májusában megalapítottuk a kért.hu honlapot. Fő célunkként a marginalizált nők megismertetését és a feminizmussal kapcsolatos ismeretterjesztést jelöltük meg. Az első néhány évben mi voltunk az egyetlen aktív, rendszeresen frissülő magyar nyelvű feminista portál. 2013-ra hivatalosan is egyesületté alakultunk. A honlapon Női arcképcsarnok néven adatbázist hoztunk létre a jelentős teljesítményt nyújtó nőkről, melynek szócikkeit folyamatosan bővítjük. Nagy hangsúlyt fektetünk az archiválásra, nálunk elérhetők a magyar feminizmus olyan dokumentumai, mint pl. a Nőszemély feminista lap számai. Szerveztünk önálló vitaesteket, szabadegyetemet is.  

Az offline nőjogi aktivizmusba 2012 szeptemberében a Nők Lázadása mozgalom révén kapcsolódtam be. Részt vállaltam a a családon belüli erőszak önálló törvényi tényállásáért, majd az Isztambuli Egyezmény aláírásáért vívott küzdelemben. Aktivista tevékenységemmel addig, amíg nincs Magyarországon nyugat-európai színvonalú áldozatvédelem - lehetőleg az Isztambuli Egyezmény jogrendbe illesztése és pontról pontra betartása formájában - semmiképp nem tervezek felhagyni. Kiemelten fontos célnak tartom még a nők politikai képviseletének növelését - akár női kvóta formájában -, valamint a reprodukciós jogokat, ideértve a TB által támogatott fogamzásgátlást is.   

Mivel a Nőkért Egyesület működése önkéntes munkán alapul és minden tevékenységünket ingyen, a szabadidőnkben végezzük, a közelmúltig főként fordításból és nyelvtanításból éltem. Hosszú és rögös út után mára sikerült elérnem, hogy elsődleges tevékenységem az írás, valamint szakértői munka lehessen. Az Éva magazinnal 2015-től vált rendszeressé az együttműködésem. 2016-ban lehetőséget kaptam a Magyar Nemzet külsős publicistájaként is, annak megszűnése után pedig a 24.hu-hoz kezdtem írni. Emellett a Sétaműhelynél "Hol a nő helye?" címmel magyar nőtörténeti sétákat tervezek és vezetek. Noha mindez rengeteg időmet felemészti, még nem adtam fel a disszertációírás tervét sem - ugyanakkor nem bánom, hogy a tudományos munkámat az aktivizmus és a közírás ideiglenesen felfüggesztette, mert ezek által szélesebb réteget tudtam elérni.

Régóta terveztem egy helyen összegyűjteni a cikkeimet, ebből a célból hoztam létre ezt a felületet, ahová folyamatosan töltöm fel az írásaimat. 

Az írásaim listáját, linkekkel együtt, ITT találod.

Kapcsolat: antoni.rita@gmail.com 

    Antoni Rita írásai

    Antoni Rita vagyok, szabadúszó újságíró, nőjogi aktivista, a Nőkért Egyesület elnöke. Cikkeim többsége jelenleg az Éva magazinban, a 24.hu-n, a Nőkért.hu-n és a Szabadnem blogon jelenik meg. Korábban a Magyar Nemzetben is publikáltam. Ezen a blogon megtaláljátok az eddigi írásaimat. Kapcsolat: antoni.rita@gmail.com

    Címkék

    Címkefelhő
    süti beállítások módosítása